Людина стала людиною, коли почула шелест листя і пісню коника, дзюрчання весняного струмка і дзвін срібних дзвіночків жайворонка в бездонному літньому небі, шелест сніжинок і завивання завірюхи за вікном, ласкавий плескіт хвилі й урочисту тишу ночі – почула і, затамувавши подих, слухає сотні і тисячі років чудову музику життя. Умій і ти слухати цю музику,умій милуватися красою.
В.О. Сухомлинський
Будь-яка оригінальна ідея проходить через три етапи:
– Це маячня, і будь ласка, не забирайте в мене часу!
– Гм… Ну, може, щось у цьому і є, але справді, не треба за це братися…
– Та я завжди казав, що це чудова ідея!
Уінстон
Програма
«екологічне поселення-соціальне селище-освітня спільнота»
на 2012-2016 роки
Визначення проблеми, на розв’язання якої спрямована програма
Одне із найважливіших завдань держави полягає у забезпеченні соціального захисту дитинства, турботи про здоров’я дітей . Водночас стан здоров’я дітей погіршується. Стресові перевантаження під час навчання у дітей шкільного віку сприяють розвитку у них хронічних захворювань. 47 відсотків дітей шкільного віку знаходяться на диспансерному обліку з цього приводу. 22422 дитини мають статус постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи. Залишається високим рівень інвалідності серед дітей, кількість яких становить 6069.
Економічні негаразди у державі викликали стрімке погіршення рівня життя багатьох сімей області. В області мешкає 3261 дитина-сирота та дитина, позбавлена батьківського піклування.
Всього в області мешкає більше 80 тисяч дітей, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки з боку держави.
Визначення понять
Діти, які потребують особливої соціальної уваги та підтримки: діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування; діти-інваліди; діти, потерпілі від наслідків Чорнобильської катастрофи; діти, батьки яких загинули від нещасних випадків на виробництві або під час виконання службових обов’язків; діти з багатодітних та малозабезпечених сімей; талановиті та обдаровані діти.
Екологічне поселення
Екологічне поселення – це об’єднання людей, що проживають в індивідуальних сільських господарствах, та повністю задовольняють власні потреби та потреби соціального селища продукцією, вирощеною в цих господарствах , а також на спільних полях спільною працею .
Жителі поселення провадять у своїх господарствах діяльність, направлену на поліпшення екологічного стану як на території поселення, так і на прилеглих територіях.
Жителі поселення застосовують на власних ділянках тільки автономні екологічні джерела енергії.
Жителі поселення випробовують і застосовують альтернативні способи будівництва.
Інфраструктура поселення створюється власними силами, а також за допомогою спеціально створенного БФ «Співзвуччя Сердець», інших вітчизняних та міжнародних фондів, громадських організацій та держави .
Фінансове забезпечення поселенців відбувається за рахунок розвитку малого та середнього екологічного виробництва та сільскогосподарскої діяльності.
СОЦІАЛЬНЕ СЕЛИЩЕ
Складна ситуація в суспільстві потребує іншого нового підходу до формування соціальних відносин між людьми на засадах взаємодопомоги, поваги один до одного та поєднання зусиль в відновленні самосвідомості нації без акценту на історичні факти, які роз’єднують українців на базі різних оціночних категорій цих фактів . Дуже важливо виховувати дітей та молодь за звичаями стародавніх часів , за яких дійсно формувалася слов’янська українська нація на засадах колективної співпраці та колективного спільного керування життям спільноти. Нація характеризується по ії відношенню до дітей та людей похилого віку. Соціально незахищені діти це золотий фонд що до формування нової свідомості . Наша мета створити середовище, де на прикладі відносин дорослих , які не конкурують один з одним за місце під сонцем, а разом створюють це Сонячне місце, де формується світогляд дитини.
Соціальне селище - це певним чином організована і структурована група людей, що об'єднана єдиними цілями і завданнями з виконання соціально значущої ролі, яка діє в рамках соціальних відносин нового типу.
Головна мета програми - створення багатоступінчастої системи з виявлення і соціальної адаптації дітей-сиріт, дітей з неблагополучних сімей і безпритульних дітей; виховання нової людини - готової до життя, самодостатньої, незалежної від зовнішніх обставин, з цілісним баченням свого місця у соціумі, вихованої в дусі позитивного мислення, істинних систем цінностей колективізму в поєднанні з розвитком індивідуальності. Мета програми реалізується шляхом організації прийомних сімей, сімейних будинків дитячого типу та навчально-виховних установ комплексного розвитку дитини на основі ідей гуманної педагогіки .
Потрапляючи в дитячий будинок чи інтернат, діти-сироти та діти з неблагополучних сімей стають інфантильними, вони не мають досвіду практичної життя, у них відсутній досвід позитивних людських відносин. До дитячого будинку - голод, холод і фізичне насильство, у дитячому будинку - байдужість, байдужість персоналу, дідівщина. Ці діти не отримують досвіду відповідальності за себе і за ближнього. Державні діти не можуть бути щасливими, бо їх ніхто не любить, тож і вони не вміють любити.
Мета програми – це не просто ресоціалізація і успішна інтеграція дітей-сиріт в сучасне соціальне співтовариство. У їхньому обличчі суспільство має благодатний грунт для виховання у дітей справжніх людських чеснот, і особливо - здатності любити. Любити навколишню природу, тварин, своїх друзів, сусідів, свою країну, планету і все людство. Бо любов породжує відповідне почуття. Тільки створивши середовище, в якому діти будуть бачити і відчувати любов інших до них та один до одного, вони зможуть стати повноцінними будівельниками майбутнього суспільства.
За допомогою інноваційних підходів до виховання, розвитку і навчання дітей-сиріт та дітей з неблагополучних сімей (таких, як: рівнозначного розвитку правої і лівої півкуль головного мозку за допомогою образного творчого мислення та об'ємної уваги, психологічних тренінгів, методик швидкочитання, фотопам’яті, ейдетики та ін.) забезпечити формування у дітей та підлітків високих інтелектуальних і творчих здібностей, переважаючих над середньостатистичними даними своїх вікових груп.
Вивчення кращих традицій вітчизняної та зарубіжної педагогічної теорії і практики дозволило нам визначити невід'ємний компонент моделі ступеневої системи соціальної адаптації дітей-сиріт, дітей з неблагополучних сімей і безпритульних дітей, який передбачає навчання дітей ремеслам (столярна справа, теслярська справа, гончарство, слюсарна справа, ковальська справа, ткацтво, вишивка, в'язання, кулінарія, швейна справа тощо), що дозволить їм усвідомлювати ресурси і особистісні потенціали у формуванні свого майбутнього.
Особливе значення відведено психологічної та соціальної реабілітації дітей шляхом створення сприятливих умов для їх художньо-творчої самореалізації (театр художнього слова, ляльковий театр, драматичний театр, живопис, скульптура, музика, спів, хореографія, арт-терапія тощо), що дозволяє відкоригувати їх психо-емоційний стан, поведінкові стереотипи, що сприятиме розвитку комунікативних навичок дітей тощо. У перспективі планується виділення земельних ділянок дітям-сиротам на території реалізації проекту, допомогу в будівництві житла, де вони, по досягненню повноліття, могли б створити повноцінну сім'ю і надалі отримувати постійну підтримку Проекту.
Освітня спільнота
Освітня спільнота це така форма взаємодії між мешканцями населеного пункту , де кожний є і вчитель і учень, тому що батьківський університет навчає дорослих як виховувати дітей, той хто має гарні навички ділиться своїми уміннями і з дорослими і з дітьми, постійно проводяться семінари та майстер-класи , дорослі освоюють принципи та практичні рекомендації з гуманної педагогіки, у майстернях школи навчаються та працюють усі бажаючі; шкільній театр, студія з живопису та студія скульпторів також відкрита для усіх бажаючих, для усіх працює музична та вокальна студії. Розвиток пам’яті, образного мислення, швидкості читання потрібні як дітям так і дорослим. Спільна робота та спільній розвиток це найкращий засіб виховання дітей.
Декілька слів про вальдорфську школу :
Нововведення та нові ідеї для школи, запропоновані Рудольфом Штайнером, і сьогодні залишаються актуальними, сучасними та інноваційними.
- колегіальна форма самоврядування, в який керівна роль не належить директору - навчальній план, який орієнтований на специфічні вікові особливості вихованців має динамічний характер та ґрунтується на самовідповідальності
- під час проведення епохальних уроків, працюючі над темою декілька тижнів, учні можуть сконцентруватися на однієї навчальної галузі, що веде до заглиблення у суть речей.
- піклування про ремісні та мистецьки здібності, рукодільні вміння сприяють врівноваженому та гармонійному розвитку не тільки інтелекту , але й творчого хисту
- Школа стає кузнею ідей, установою винахідників або дослідницькою лабораторією
- класний вчитель протягом перших восьми навчальних років сприяє соціальній стабільності класу як спільноти і не залишає по за увагою жодну дитину.
- заняття повинні спонукати до самостійної діяльності, яка народжується з особистого інтересу, зацікавленості та задоволення від справи.
Мета програми
Створення в Барському районі Вінницької області населеного пункту нового типу, жителі якого керуються певними зазделегіть обумовленими правилами ставлення до землі, природних ресурсів, оточуючої флори та фауни, а також реалізують проекти, направлені на поліпшення стану навколишнього середовища, випробовують і застосовують альтернативні екологічні джерела енергії, впроваджують нові методи виховання та освіти, створюють гармонійне середовище для виховання, .навчання та зростання особистості дітей, які зараз мають статус соціальних, тобто дітей сиріт, дітей с певними розумовими або іншими вадами, в умовах родинного виховання, але за допомогою усіх інших мешканців цього населеного пункту, які забезпечують своєю працею створення та дію вальдорфської школи, як школи гуманної педагогіки, культурного центру та медично-психологічного реабілітаційного центру. Населений пункт має свою розвинуту самодостатню економіку та біодинамічне сільське господарство, що дозволяє по завершенню проекту перейти на самофінансування всіх елементів соціального селища. Населенні пункти подібного типу сприяють сталому розвитку України.
Мета програми – це не просто ресоціалізація і успішна інтеграція дітей-сиріт в сучасне соціальне співтовариство. У їхньому обличчі суспільство має благодатний грунт для виховання у дітей справжніх людських чеснот, і особливо - здатності любити. Любити навколишню природу, тварин, своїх друзів, сусідів, свою країну, планету і все людство. Бо любов породжує відповідне почуття. Тільки створивши середовище, в якому діти будуть бачити і відчувати любов інших до них та один до одного, вони зможуть стати повноцінними будівельниками майбутнього суспільства.
Учасники програми
Громадяни України, що розділяють цінності екологічного способу життя, які прагнуть виховувати своїх дітей за принципами гуманної педагогіки, які небайдужі до долі дітей-сиріт, які люблять свою країну та прагнуть до ії процвітання.
Місце реалізації
Неперспективні села Трудолюбівка, Павлівка з близько примикаючими до них землями, розмір спільного земельного масиву не менш як 120га з перспективою розширення до 500га в Барському районі Вінницької області
Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми, терміни виконання Програми
Досягнення поставленої мети буде здійснюватись шляхом
- виділення земельної ділянки, яка розташована на місті неперспективного села та біля нього- будівництво 100 екобудинків від 100 до 200 кв.м., 25 з яких плануються виділити для ДБСТ, 25 для прийомних сімей, 25 для багатодітних сімей, 25 для сімей з дітьми з обмеженими можливостями.
- будівництво школи за вимогами вальдорфської педагогіки
- будівництво 15 майстерень за усіма профільними напрямками навчання
- будівництво культурного центру для естетичного та духовного виховання та зростання
- будівництво медично-реабілітаційного центру для надання постійної допомоги дітям з обмеженими можливостями та реабілітації соціальних дітей
- створення потужного біодинамічного сільського господарства, тепличного господарства
- створення малого виробництва на базі шкільних майстерень
- будівництво міні гуртожитків для надання притулку жінкам, які потерпають від насилля в сім’ї та літнім людям, які не мають догляду родичів.
- будівництво будинків для випускників інтернатів та дітей з прийомних сімей та ДБСТ, які досягли 18 років.
- організація прийомних сімей, сімейних будинків дитячого типу
- організація навчально-виховних установ комплексного розвитку дитини на основі ідей гуманної педагогіки Р.Штайнера, Ш. Амонашвили, М. Щетініна та класиків гуманної педагогіки
- особливе значення відведено психологічно-соціальній реабілітації дітей шляхом створення сприятливих умов для їх художньо-творчої самореалізації (театр художнього слова, ляльковий театр, драматичний театр, живопис, скульптура, музика, спів, хореографія, арт-терапія тощо), що дозволяє відкоригувати їх психо-емоційний стан.
- розробка моделі ступеневої системи соціальної адаптації дітей-сиріт, дітей з неблагополучних сімей і безпритульних дітей, яка передбачає навчання дітей різним ремеслам на професійному або самодостатньому рівні.
Програма буде реалізовуватись протягом 5-ти років.
Завдання програми
Основними завданнями програми є:- покращення екологічного стану регіону, виробництво екологічно безпечних продуктів харчування, за рахунок цього поліпшення умов виховання, харчування та оздоровлення дітей, які потребують особливої соціальної підтримки
- створення усіх необхідних умов для сімейного виховання дітей-сиріт в ДБСТ та прийомних сім’ях , від 300 до 500 дітей , що дорівнює наповненню декількох інтернатів для дітей сиріт
- створення умов для ресоціалізації дітей в умовах інклюзивної педагогіки, виховання та навчання дітей разом с дітьми інших поселенців та сільських мешканців в вальдорфські школі
- створення умов для постійного медичного нагляду та професійної психологічної допомоги дітям співробітниками реабілітаційного центру
- створення умов для професійної та самодостатньої підготовки дітей до дорослого життя через навчання в ремісничих майстернях
- розвиток творчих здібностей дітей та молоді, формування здорового способу життя та патріотичне виховання
- забезпечення житлом та роботою вихованців, які досягли 18 років
- впровадження в систему середньої освіти інноваційних методів навчання та виховання на засадах гуманної педагогіки
- впровадження екологічно небезпечних систем землеробства
- впровадження зберігаючих екосистему миючих засобів
- впровадження в економіку населеного пункту принцип некомерційного партнерства як засіб колективного досягнення росту благополуччя кожного
- через об’єднання зусиль та можливостей усіх
- впровадження енергозберігаючих технологій
- впровадження екологічних методів та матеріалів для будування житла та інших приміщень для виховання та навчання дітей
- створення умов для сталого розвитку держави
Фінансове забезпечення виконання Програми
Видатки, пов’язані з будівництвом екобудинків для ДБСТ , здійснюються за рахунок виділених в установленому порядку коштів з державного, обласного бюджетів, бюджету району. Видатки пов’язані з будівництвом інших будинків та приміщень здійснюється за рахунок коштів благодійних фондів вітчизняних та міжнародних, а також добровільних внесків юридичних і фізичних осіб та інших джерел, не заборонених законодавством та за допомогою державних інститутів.
Видатки з обласного бюджету , які йдуть тільки на отримання одного інтернату на 150 дітей сиріт на один рік приблизно становлять 10 млн.грн. Тоді як за умовами проекту до 500 дітей сиріт буде виховуватися в ДБСТ та прийомних сім’ях після завершення п’ятирічного терміну без видатків з обласного та районного бюджету.
Очікувані результати
Виконання програми дасть змогу:
- повністю забезпечити виконання вимог Закону України, що до переведення усіх дітей сиріт з державних закладів на сімейну форму виховання до 2015 року, в Вінницькій області - забезпечити виконання державної програми що до відродження українського села;
- створити матеріально-технічну базу для постійного оздоровлення, реабілітації та ресоціалізації великої кількості дітей, потребуючих особливої соціальної уваги та дітей з обмеженими можливостями за місцем проживання ;
- забезпечити роботою та житлом вихованців ДБСТ та прийомних сімей по досягненню 18 років в тому ж населеному пункті .
- створити матеріально-технічну базу для впровадження освітянського центру гуманної педагогіки та вальдорфської школи
- створити культурний центр для естетичного і духовного виховання дітей та молоді
- забезпечити розвиток самодостатньої економічної бази населеного пункту , що дозволить після закінчення строку дії програми, взяти на утримання свого бюджету усі об’єкти, що складають структуру соціального селища
- забезпечити постійне утримання рівноваги екосистеми населеного пункту та прилеглих територій за рахунок природозберігаючих та природовідновлюючих дій.
(с) Основная программа ОБФ "Созвучие Сердец" на 2012-2016 г.
Шляпина Е.В.
shlyapina@ukr.net
Немає коментарів:
Дописати коментар